Προβολή του γυναικείου προτύπου από τα Μ.Μ.Ε. (τηλεόραση, περιοδικά, κινηματόγραφος) από τις αρχές του 20ου αιώνα ως σήμερα στην Ελλάδα συγκριτικά με την Ευρώπη

Γκόγκου, Άννα and Γκρεκίδου, Κωνσταντίνα (2012) Προβολή του γυναικείου προτύπου από τα Μ.Μ.Ε. (τηλεόραση, περιοδικά, κινηματόγραφος) από τις αρχές του 20ου αιώνα ως σήμερα στην Ελλάδα συγκριτικά με την Ευρώπη. BSc thesis, ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας.

[img] Text
PR93_2012.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (1MB)

Abstract

Το θέμα της εργασίας αναφέρεται στο γυναικείο πρότυπο, το πώς προβάλλεται από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, όπως είναι τα περιοδικά και ο κινηματογράφος τα οποία έχουν αναπτυχθεί από τις αρχές του 20ου αιώνα ιδιαίτερα και η τηλεόραση από το 1980 και μετά αλλά και στον τομέα της διαφήμισης. Η Ελλάδα συγκριτικά με την Ευρώπη υστερούσε καθώς βάδιζε με πιο αργούς ρυθμούς σε αυτόν τον τομέα, όμως τα τελευταία χρόνια τείνει να πλησιάσει ολοένα και περισσότερο τα Ευρωπαϊκά πρότυπα. Η μεθοδολογία που θα χρησιμοποιηθεί για την προσέγγιση του θέματος είναι η πρωτογενής και δευτερογενής έρευνα. Συγκεκριμένα, στην πρωτογενή έρευνα κατασκευάστηκε ερωτηματολόγιο και απεστάλη μέσω των social media (facebook, twitter), του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου αλλά και με προσωπική επαφή, ώστε να καταγραφεί η άποψη του κοινού απέναντι σε αυτά που προβάλλουν τα μέσα μαζικής ενημέρωσης για το γυναικείο πρότυπο. Στη δευτερογενή έρευνα έχει πραγματοποιηθεί μελέτη σε βιβλιογραφίες, σε επιστημονικά άρθρα καθώς και συλλογή στοιχείων μέσω του Διαδικτύου. Στο πρώτο κεφάλαιο παρατίθεται μια ιστορική αναδρομή στα πρότυπα που προέβαλλαν από το 1920 έως το 1979 τόσο στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη. Αποδεικνύεται ξεκάθαρα η διαφορά της ελληνίδας από την ευρωπαία γυναίκα της εποχής καθώς και οι δυσκολίες που αντιμετώπισε και αυτά για τα οποία αγωνίστηκε. Ο κινηματογράφος έπαιξε σημαντικό ρόλο για την προβολή του γυναικείου προτύπου και τον 20ο αιώνα, ήταν εκείνος ο οποίος ανέδυε γυναικεία πρότυπα κατά ένα μεγάλο ποσοστό, τα οποία υπερίσχυαν και στα εξώφυλλα περιοδικών. Παρόλο που και το ραδιόφωνο ήταν από τα κυρίαρχα μέσα μαζικής ενημέρωσης της εποχής, υστερεί σε εικόνα γι’ αυτό και έγινε η επιλογή του κινηματογράφου που αποτελεί οπτικοακουστικό μέσο. Στο δεύτερο κεφάλαιο γίνεται αναφορά στη δεκαετία του 1980 και αναλύεται εκτεταμένα το φαινόμενο της διαφήμισης στα μέσα μαζικής ενημέρωσης και πόσο αυτή έχει επηρεάσει τη γυναίκα. Ακολουθεί αναφορά στην εμφάνιση της γυναίκας μέσα από τα περιοδικά τη δεκαετία αυτή και παράθεση εικόνων από περιοδικά της εποχής εκείνης. Συμπεριλαμβάνεται αναφορά στην Μελίνα Μερκούρη και το σημαντικό της ρόλο ως γυναίκα, πολιτικός και ηθοποιός. Στο τρίτο κεφάλαιο γίνεται λόγος στη δεκαετία του 1990, την είσοδο των ιδιωτικών καναλιών και τη θέση της γυναίκας σε αυτά είτε σε εκπομπές είτε στα δελτία ειδήσεων. Ακόμα αναλύεται το περιεχόμενο των εκπομπών που προβάλλονταν τότε από την τηλεόραση και τα πρότυπα που δημιουργήθηκαν αυτή τη δεκαετία. Γίνεται αναφορά σε προσωπικότητες της τηλεόρασης όπως η Έλντα Πανοπούλου και η Ελένη Μενεγάκη καθώς και στις διαφορές που έχουν μεταξύ τους. Επίσης αναλύεται το περιεχόμενο στα ανδρικά και γυναικεία περιοδικά που άλλαξαν σταδιακά την υπόστασή τους επηρεασμένα από αυτά του εξωτερικού αλλά και στα στερεότυπα που δημιουργήθηκαν από όλο αυτό το φαινόμενο. Ακολουθεί μελέτη περίπτωσης του περιοδικού Cosmopolitan που αποτελεί μέχρι και σήμερα ένα από τα μεγαλύτερα περιοδικά παγκοσμίως. Τέλος, στο τέταρτο κεφάλαιο αποσαφηνίζονται τα γυναικεία πρότυπα τον 21ο αιώνα και η θέση των γυναικών μέσα από τις lifestyle εκπομπές τα οποία υποβιβάζουν το επίπεδο της γυναίκας είτε αυτή είναι σε θέση παρουσιάστριας είτε σε θέση τηλεθεάτριας, αναγνώστριας, κλπ. Τον 21ο αιώνα συνεχίζουν να διαιωνίζονται τα λανθασμένα πρότυπα ομορφιάς τα οποία επιφέρουν σοβαρά προβλήματα σε μεγάλο αριθμό γυναικών που προσπαθούν να μοιάσουν σε αυτά. Εν κατακλείδι, παρατίθεται η έρευνα με χρήση ερωτηματολογίου και ανάλυση των αποτελεσμάτων της καθώς και τα συμπεράσματα και οι προτάσεις της εργασίας στο σύνολό της

Item Type: Thesis (BSc)
Corporate Creators: Παπαδοπούλου Θεοδώρα
Uncontrolled Keywords: Γυναικεία πρότυπα, Προβολή της γυναίκας, Life style εκπομπές
Subjects: Γ > Γυναίκα - Κοινωνικά και ηθικά προβλήματα
Τ > Τηλεόραση
Divisions: Σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών > Τμήμα Δημοσίων Σχέσεων (Καστοριά)
Depositing User: Προσωπικό Βιβλιοθήκης
Date Deposited: 05 Jun 2015 12:10
Last Modified: 05 Jun 2015 12:10
URI: http://anaktisis.uowm.gr/id/eprint/5205

Ενέργειες (απαιτείται σύνδεση)

View Item View Item

Created by  Elidoc

To Top